Témata diplomových prací pro akademický rok 2022/23

Po konzultaci s vedoucím práce lze téma pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovovalo studujícímu, který o něj projeví zájem.

Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.

  • Didaktická analýza a návrh výuky vybraného tematického celku Ov nebo ZSV na základě komparace pojetí v  českých a zahraničních kurikulárních dokumentech
  • Didaktický návrh, realizace a reflexe výuky vybraného tematického celku výchovy k občanství se zaměřením na práci s dosavadními zkušenostmi žáků
  • Didaktický návrh, realizace a reflexe výuky vybraného tematického celku výchovy k občanství nebo ZSV se zaměřením na průběžné hodnocení práce studentů

Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.

  • Badatelská výuka v OV a ZSV
  • Občanská gramotnost jako koncept a cíl vzdělávání
  • Zahraniční modely občanského vzdělávání
  • Dějiny a historické myšlení ve výuce OV a ZSV

Mgr. Michael Hauser, Ph.D.

  • Moderní české myšlení (Kosík, Kalivoda, Machovec)
  • Současné myšlení (Derrida, Foucault, Badiou, Ranciēre, Žižek)
  • Patologie moderny (zvěcnění, technokracie, iracionalita, spektakularita)
  • Postmoderní obraz světa (Lyotard, Deleuze, Jameson)
  • Kritická teorie (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Habermas)
  • Marxismus, neomarxismus, postmarxismus
  • Teorie ideologie
  • Moderna a mýty dvacátého století (fašismus, antisemitismus, stalinismus)
  • Filosofie umění v moderním a postmoderním světě (Benjamin, Adorno, Jameson)

PhDr. Tereza Hyánková, Ph.D.

  • Genderové vzorce ve výuce ZSV
  • Učitelské postupy podporující zapojení žáků při výuce ZSV
  • Migrace do České republiky z muslimských zemí
  • Etnicita a nacionalismus
  • Konverze k islámu

PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.                      

  • Modernita/kolonialita v reflexi filosofie
  • Postkolonialismus jako směr kritického myšlení
  • Sociální teorie
  • Obsahová analýza tisku

Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.

  • Dětství a dospělost ve filosofické reflexi
  • Filosofie dialogu a dialog ve filosofii
  • Komparace odlišných interpretací Platónovy filosofie
  • Krize výchovy a vzdělávání ve filosofické reflexi
  • Suspenzace etiky náboženstvím u Kierkegaarda

Mgr. David Rybák, Ph.D.

  • Platón – témata podle vlastního zájmu a relevance
  • Augustinus Aurelius – teologie milosti; problematika výchovy
  • Descartova metafyzika
  • Čeští hegeliáni (podle vlastního výběru: Augustin Smetana, Ignác Jan Hanuš, Karel Sabina
  • Vybrané motivy a pojmy evropské tradice v jejích vnitřních proměnách: svět, idea, teorie, vzdělávání a  výchova, lidství, svoboda podle vlastního zájmu a relevance
  • Vybrané téma z religionistiky (z okruhu judaismu, křesťanství a islámu) podle vlastního zájmu a relevance

Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.

Po konzultaci s vedoucím práce lze námět pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovoval studujícímu, který o něj projeví zájem. V některých případech a po výslovném souhlasu školitele lze magisterské téma pojmout i jako bakalářskou práci a naopak.

  • Gamifikace: vliv herních principů na společnost, školu a jedince (Poznámka: gamifikace zahrnuje např. i takové jevy, jako je matematické hodnocení školních výsledků, tedy známkování, rozšířené v současném školství)
  • Proč české žáky nebaví škola a jak z toho ven? (Pozn.: podle mezinárodní srovnávací studie nebaví české žáky a žákyně škola nejvíc ze všech zemí OECD. Jde o to zmapovat tento jev na konkrétních příkladech a hledat jeho kořeny či možná řešení)
  • Česká škola očima ukrajinských přistěhovalců (Varianta tématu: Jak se daří integrovat ukrajinské studenty v českých školách)
  • Proč nám vadí EU? Podoby a zdroje české euroskepse (Pozn.: Podle srovnávacích výzkumů se Češi dlouhodobě řadí ke spíše euroskeptickým národům v rámci EU; práce zkoumá příčiny, projevy a následky tohoto jevu.)
  • Pijeme z téhož pramene? Odkud čerpá informace žactvo, odkud učitestvo a jak se mohou potkat
  • Jak dál s inkluzí? Současný stav a trendy ve školách
  • Deetnizace, či reetnizace školy? Procesy související s výchovou k inkluzivnímu občanství
  • Dezinformace a jejich vliv na veřejný život
  • Metodologický nacionalismus a kosmopolitismus ve výuce občanské výchovy
  • Formování národního vědomí dnešní školou
  • Jazyk a utváření skupinových identit v současné škole
  • Mapování komunikačních kanálů ve školním prostředí
  • My a ti druzí: skupinová dynamika školní třídy
  • Občanská výchova v postfaktické době
  • Národ, vlastenectví a nacionalismus: pojetí Benedicta Andersona, Ernesta Gellnera a Miroslava Hrocha

PhDr. Josef Stracený, CSc.

  • Vliv masmédií na politické myšlení a jednání občanů
  • Vývoj (konkrétní) politické strany nebo politického hnutí v ČR, či jiné zemi (možnost volby časového úseku, možná komparace s jiným státem – dle studijní aprobace)

Mgr. et Mgr. Jan Šmejkal

  • Působnost a činnost Veřejného ochránce práv v oblasti diskriminace ve vzdělávání
  • Lidská práva a jejich právní garance

PhDr. Milena Tichá, CSc.                                                                    

  • Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích
  • Nezaměstnanost a její sociálně ekonomické aspekty
  • Finanční produkty a jejich užití v každodenním životě
  • Evropská unie – aktuální problémy
  • Regionalizace světového hospodářství a její sociálně ekonomické důsledky

Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.

  • Didaktika filosofie a etiky
  • Autenticita v didaktice filosofie  a SV;
  • Akční výzkum v didaktice SV
  • Reflexe přípravy budoucích učitelů OV a ZSV
  • Sebezkušenostní dimenze pedagogické přípravy
  • Transdidaktické inspirace didaktice společenských vět a mezioborové průniky oborových didaktik (např. průnik didaktiky společenských věd a dějepisu, výtvarné výchovy, matematiky)
  • Didaktická analýza vybraného společenskovědního učiva a příprava realizace učební jednotky (nejlépe z oblasti filosofie, antropologie, psychologie)
  • Smysluplné využití ICT ve výuce společenských věd
  • Reflexe dopadů koronavirové krize na výuku SV
  • Čas ve výchově a vzdělání