Témata bakalářských prací pro akademický rok 2024/25

Po konzultaci s vedoucím práce lze téma pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovovalo studujícímu, který o něj projeví zájem.

Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.

  • Komparace pojetí vybraného tématu Ov nebo ZSV v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech.

Mgr. Michael Hauser, Ph.D.

  • Evropské osvícenství, romantismus a moderna (Rousseau, Kant, Nietzsche, Marx, Freud)
  • Pojem subjektu, rozumu, víry v evropském myšlení
  • Kritická teorie, postmoderní myšlení
  • Myslet revoluce (interpretace husitství, francouzské revoluce, říjnové revoluce aj.)
  • Politická filosofie (liberalismus, konzervativismus, socialismus, demokracie, populismus)

PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.

  • Vybrané téma kritická teorie třetí generace (Honneth, Fraser, McCarthy)
  • Sociologie globalizace
  • Sociologie politiky
  • Sociální teorie
  • Obsahová analýza tisku v oblasti rasismu či genderu

Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.

  • Gender ve výuce OV a ZSV
  • Klimatická změna ve výuce OV a ZSV
  • Mediální výchova ve výuce OV a ZSV
  • Analýza vybraného tématu v učebnicích ZSV
  • Sociologie sportu

Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.

  • Výchova a vzdělávání ve filosofické reflexi vybraného autora
  • Čas ve filosofické reflexi vybraných autorů
  • Smrt ve filosofické reflexi
  • Porozumění jako filosofický problém
  • Dialog a dialogická filosofie

PhDr. Daniela Prokschová, Ph.D.

  • Mladí lidé a politika
    • Politická socializace v rodině/ve škole
    • Konvenční/nekonvenční politická participace mládeže
  • Média a politika
    • Obsahová analýza tisku k vybranému politickému tématu
    • Média a dezinformace
  • Občanské vzdělávání
    • Analýza vybraného tématu v učebnicích občanského vzdělávání
    • Role učitele v občanském vzdělávání

Mgr. David Rybák, Ph.D.

  • Platón – témata podle vlastního zájmu a relevance
  • Augustinus Aurelius – teologie milosti; problematika výchovy
  • Descartova metafyzika
  • Čeští hegeliáni (podle vlastního výběru: Augustin Smetana, Ignác Jan Hanuš, Karel Sabina
  • Vybrané motivy a pojmy evropské tradice v jejích vnitřních proměnách: svět, idea, teorie, vzdělávání a  výchova, lidství, svoboda podle vlastního zájmu a relevance
  • Vybrané téma z religionistiky (z okruhu judaismu, křesťanství a islámu) podle vlastního zájmu a relevance

Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.

V některých případech a po výslovném souhlasu školitele lze magisterské téma pojmout i jako bakalářskou práci a naopak.

  • Generační propast ve veřejném prostoru: Co mladé lidi zajímá hodně a politiky málo
  • Patří mobil do školy? Porovnání českých a zahraničních zkušeností (Poznámka: Autor/ka práce by měla umět (stačí jen na pracovní úrovni) číst buď německy, nebo francouzsky, tak aby rozuměl(a) zahraniční literatuře k tématu.
  • Média a sociální vědomí: role médií při utváření současné sociality
  • Echo24 versus Alarm: porovnání pravicového a levicového zdroje informací spolu s fakt-checkingem

PhDr. Josef Stracený, CSc.

  • Veřejná správa a samospráva – vývoj, stav, poslání
  • Srovnání Platónových spisů „Ústavy“ a „Zákonů“
  • Srovnání Platonových politických spisů a Aristotelovy Politiky
  • Vývoj konkrétní politické strany nebo hnutí v ČR – možné i v jiném státě (dle studijní kombinace) možnost volby časového úseku

 

Mgr. Zuzana Terry

  • Politické, etnické nebo genderové stereotypy či přesvědčení ve výuce ZSV/OBN
  • Problémy ve vzdělávání v naraci učitelů a učitelek

 

PhDr. Milena Tichá, CSc. – nebude zadávat

  • Nezaměstnanost a její důsledky ve vybraném regionu
  • Konkurence a její projevy na trhu v ČR
  • Banky a jejich služby obyvatelstvu
  • Vybrané finanční produkty a možnosti a meze jejich užití
  • Hospodářský cyklus a současný svět