Souvislá praxe na ZŠ s reflexí
Než zahájíte souvislou praxi
Povinné proškolení studentů prostřednictvím elektronického kurzu na moodlu před nástupem na praxi.
Pro všechny studenty nastupující na praxe v zimním semestru ak. r. 2020-2021 platí, že musejí ještě před nástupem na praxi absolvovat aktualizované povinné proškolení (Proškolení studentů učitelství před pedagogickými praxemi), jež je rozšířeno o nové oblasti související s koronavirovou situací. Tato povinnost platí též pro ty, kteří školení absolvovali před jeho aktualizováním, tedy v předchozím semestr.
Cílem kurzu je získat poznatky v řadě významných oblastí, které jsou nezbytné pro přípravu studenta na realizaci pedagogických praxí na základních a středních školách a také v různých typech školských a poradenských zařízení. Kurz seznamuje studenty se základními pravidly, požadavky a právy studenta v průběhu konání pedagogických praxí.
Významnou součástí elektronického kurzu je proškolení studenta v oblasti minima školských právních předpisů, dále se kurz věnuje Zákonu č. 101/2000 o ochraně osobních údajů, v neposlední řadě jsou studenti informováni o koncepčních otázkách práce současné školy. Odkaz na kurz naleznete na stánkách Střediska pedagogické praxe.
Povinností studenta je též předložit fakultní škole čestné prohlášení o bezinfekčnosti, jehož znění bude uveřejněné opaž na stránkách SPP.
Před nástupem na praxi dále doporučujeme seznámit se
- s Koncepcí a pojetím pedagogických praxí v kontextu vzdělávání učitelů a s koncepcí Klinické školy.
- s ŠVP školy Vaší praxe, zvláště s tím, jak je programu zakotven vyučovaný obor;
- s metodikami a principy distančního vzdělávání (MŠMT)
Informace k praxím
Řádný termín souvislé praxe: 2. 11. – 27. 11. 2020
Výběr místa praxe
Požadavkem katedry je, aby studenti absolvovali praxi u aprobovaného vyučujícího s víceletou pedagogickou praxí – ideálně u vyučujícího (fakultního učitele), se kterým katedra dlouhodobě spolupracuje a který působí na fakultní škole PedF UK. Po přihlášení do předmětu souvislé praxe studenti obdrží elektronickou sdílenou tabulku s doporučenými destinacemi praxe; prostřednictvím této tabulky vyjádří svůj zájem o zvolenou destinaci a po schválení didaktikem budou moci kontaktovat přímo fakultního vyučujícího a domluvit se s ním na průběhu praxe. Pokud studenti nevyužijí didaktikem doporučená místa praxe, mohou si destinace praxe zvolit sami, nicméně vždy musí požádat oborového didaktika o schválení své volby. Praxi je možné realizovat zároveň i u dvou učitelů, jeden by však měl být vedoucí – fakultní učitel. Pokud byste měli problém s počtem hodin, můžete praxi plnit i na 2 různých školách.
Pokud by škola vyžadovala potvrzení o tom, že jste studenty a plníte souvislou praxi, můžete využít následující formulář, který prosím vyplňte a doneste paní sekretářce na katedru k orazítkování a podpisu didaktika. Nejvhodnějším způsob, jak řádně ošetřit spolupráci školy a fakulty, je však jednoznačně smlouva mezi vedením školy a věděním fakulty (“SMLOUVA O ZABEZPEČENÍ PEDAGOGICKÉ PRAXE”), kterou naleznete této webové stránce (též níže v přiložených dokumentech). Vyplněnou a vedením školy podepsanou smlouvu můžete odevzdat didaktikovi spolu se smlouvou fakultního učitele, nebo ji můžete přes podatelnu adresovat kanceláři děkana.
Co se týká smluv s fakultním učitelem, platí pouze nové Dohody o provedení práce [ viz příloha tohoto dokumentu (dole) ] stažené aktuálně ze stránek katedry KOVF nebo Střediska praxí s letopočtem 2020.
Pro předběžnou informaci můžete nahlédnout na na seznam středních škol, se kterými jsme dosud měli dobrou zkušenost (nicméně tento seznam je pouze orientační a není aktualizovaný – aktuální nabídku obdržíte od vyučujícího.
A – Pokyny pro studenta
- Na webových stránkách KOVF naleznete formuláře pro portfolio OP, které vám pomohou orientovat se v požadavcích na praxi a ve vedení portfolia.
- Nejpozději třetí den po nástupu na praxi
- odevzdejte na katedru vyplněný formulář rozvrhu hodin s označenými časy zvonění ( Z důvodu možné hospitace zanechte též své telefonní číslo) (Formulář adresovaný paní dr. Dvořákové můžete zanechat na sekretariátě katedry, v podatelně či zaslat poštou na adresu katedry.)
- souběžně vyplňte elektronický formulář se základními informacemi o Vaší praxi – odkaz na elektronický formulář .
- Nejpozději do 30. 3. 2020 odevzdejte na katedru dvakrát pečlivě vyplněnou Dohodu o provedení práce . Věnujte prosím pozornost následujícím požadavkům: Odevzdané dohody musejí mít podobu stejnopisu, nikoli fotokopie; zkontrolujte, zda nechybí číslo účtu učitele, jeho podpisy a Vaše jméno a Váš studijní obor. Pečlivě tedy zkontrolujte, zda je dohoda řádně vyplněná, Jméno studenta a obor jsou v rámečku v horní části stránky předepsané, ale snadno se přehlédnou. Pozdějším odevzdáním dohody byste mohli svého vedoucího učitele poškodit.
Po skončení praxe garant praxe z katedry do obou formulářů potvrdí, že všechno proběhlo řádně a posílá dohody děkanovi fakulty, který je pro učitele partnerem dohody. Až je podepíše děkan, posílají se peníze učitelům. Středisko praxe rozesílá podepsané dohody fakultním učitelům.
- Po celou dobu pedagogické praxe si veďte portfolio:
- Záznamy o 4 hospitovaných hodinách
- Záznam o všech 12 odučených hodinách
- Přípravy (obsahují konkrétní učivo hodiny) a reflexe hodin – podrobné přípravy a rozbory pouze u 3 provedených hodin
- Záznamy o absolvované nepřímé pedagogické činnosti – seznámení s dokumentací školy, dozory, účast na poradách apod.
- Hodnocení oborové praxe studentem
- Autoevaluace
- Hodnocení studentovy praxe cvičným učitelem
- k odevzdaným přípravám přiložte všechny písemné pomůcky využité v hodinách, formuláře, texty, atd.
- Po celou dobu praxe dodržujte Směrnice pro pedagogickou praxi studentů.
- Nejprve absolvujte Hospitace 4 vyučovacích hodin – vyplníte formulář Záznam o hospitované hodině
- Potom odučíte 12 hodin – o všech hodinách si vedete Záznam o odučených hodinách
- Celé Portfolio z pedagogické praxe odevzdáte v elektronické podobě jako přílohu mailu (prosím neposílejte ve formátu RAR) či fyzicky (pokud vám bude vyhovovat ruční vypisování formulářů bezprostředně při a po výuce, můžete odevzdat ručně psané portfolio). Termín odevzdání portfolia je 4. 5. 2020.Nejprve absolvujte Hospitace 4 vyučovacích hodin – vyplníte formulář Záznam o hospitované hodině
B – Požadavky oborového didaktika k udělení zápočtu za oborovou praxi:
- Včasné odevzdání tištěné podoby rozvrhu
- Odučený počet požadovaných hodin, hospitace
- do 30. 3. 2020 odevzdaná Dohoda o provedení práce
- do 4. 5. 2020 odevzdané řádně a přehledně zpracované portfolio
Zápočet bude udělen na základě individuálního pohovoru nad portfoliem. Můžete se hlásit na termíny, které budou vypsané v SISu před začátkem a na začátku zkouškového období.
Kontaktní osoby pro oborovou praxi
Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Oborová didaktička
michaela.dvorakova@pedf.cuni.cz
Ondřej Lánský, Ph.D.
Vedoucí katedry
ondrej.lansky@pedf.cuni.cz