Po konzultaci s vedoucím práce lze téma pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovovalo studujícímu, který o něj projeví zájem.
Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
- Didaktická analýza a návrh výuky vybraného tematického celku Ov nebo ZSV na základě komparace pojetí v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech
- Didaktický návrh, realizace a reflexe výuky vybraného tematického celku výchovy k občanství se zaměřením na práci s dosavadními zkušenostmi žáků
- Didaktický návrh, realizace a reflexe výuky vybraného tematického celku výchovy k občanství nebo ZSV se zaměřením na průběžné hodnocení práce studentů
Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
- Badatelská výuka v OV a ZSV
- Občanská gramotnost jako koncept a cíl vzdělávání
- Zahraniční modely občanského vzdělávání
- Dějiny a historické myšlení ve výuce OV a ZSV
Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
- Moderní české myšlení (Kosík, Kalivoda, Machovec)
- Současné myšlení (Derrida, Foucault, Badiou, Ranciēre, Žižek)
- Patologie moderny (zvěcnění, technokracie, iracionalita, spektakularita)
- Postmoderní obraz světa (Lyotard, Deleuze, Jameson)
- Kritická teorie (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Habermas)
- Marxismus, neomarxismus, postmarxismus
- Teorie ideologie
- Moderna a mýty dvacátého století (fašismus, antisemitismus, stalinismus)
- Filosofie umění v moderním a postmoderním světě (Benjamin, Adorno, Jameson)
PhDr. Tereza Hyánková, Ph.D.
- Genderové vzorce ve výuce ZSV
- Učitelské postupy podporující zapojení žáků při výuce ZSV
- Migrace do České republiky z muslimských zemí
- Etnicita a nacionalismus
- Konverze k islámu
PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
- Modernita/kolonialita v reflexi filosofie
- Postkolonialismus jako směr kritického myšlení
- Sociální teorie
- Obsahová analýza tisku
Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
- Dětství a dospělost ve filosofické reflexi
- Filosofie dialogu a dialog ve filosofii
- Komparace odlišných interpretací Platónovy filosofie
- Krize výchovy a vzdělávání ve filosofické reflexi
- Suspenzace etiky náboženstvím u Kierkegaarda
Mgr. David Rybák, Ph.D.
- Platón – témata podle vlastního zájmu a relevance
- Augustinus Aurelius – teologie milosti; problematika výchovy
- Descartova metafyzika
- Čeští hegeliáni (podle vlastního výběru: Augustin Smetana, Ignác Jan Hanuš, Karel Sabina
- Vybrané motivy a pojmy evropské tradice v jejích vnitřních proměnách: svět, idea, teorie, vzdělávání a výchova, lidství, svoboda podle vlastního zájmu a relevance
- Vybrané téma z religionistiky (z okruhu judaismu, křesťanství a islámu) podle vlastního zájmu a relevance
Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Po konzultaci s vedoucím práce lze námět pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovoval studujícímu, který o něj projeví zájem. V některých případech a po výslovném souhlasu školitele lze magisterské téma pojmout i jako bakalářskou práci a naopak.
- Gamifikace: vliv herních principů na společnost, školu a jedince (Poznámka: gamifikace zahrnuje např. i takové jevy, jako je matematické hodnocení školních výsledků, tedy známkování, rozšířené v současném školství)
- Proč české žáky nebaví škola a jak z toho ven? (Pozn.: podle mezinárodní srovnávací studie nebaví české žáky a žákyně škola nejvíc ze všech zemí OECD. Jde o to zmapovat tento jev na konkrétních příkladech a hledat jeho kořeny či možná řešení)
- Česká škola očima ukrajinských přistěhovalců (Varianta tématu: Jak se daří integrovat ukrajinské studenty v českých školách)
- Proč nám vadí EU? Podoby a zdroje české euroskepse (Pozn.: Podle srovnávacích výzkumů se Češi dlouhodobě řadí ke spíše euroskeptickým národům v rámci EU; práce zkoumá příčiny, projevy a následky tohoto jevu.)
- Pijeme z téhož pramene? Odkud čerpá informace žactvo, odkud učitestvo a jak se mohou potkat
- Jak dál s inkluzí? Současný stav a trendy ve školách
- Deetnizace, či reetnizace školy? Procesy související s výchovou k inkluzivnímu občanství
- Dezinformace a jejich vliv na veřejný život
- Metodologický nacionalismus a kosmopolitismus ve výuce občanské výchovy
- Formování národního vědomí dnešní školou
- Jazyk a utváření skupinových identit v současné škole
- Mapování komunikačních kanálů ve školním prostředí
- My a ti druzí: skupinová dynamika školní třídy
- Občanská výchova v postfaktické době
- Národ, vlastenectví a nacionalismus: pojetí Benedicta Andersona, Ernesta Gellnera a Miroslava Hrocha
PhDr. Josef Stracený, CSc.
- Vliv masmédií na politické myšlení a jednání občanů
- Vývoj (konkrétní) politické strany nebo politického hnutí v ČR, či jiné zemi (možnost volby časového úseku, možná komparace s jiným státem – dle studijní aprobace)
Mgr. et Mgr. Jan Šmejkal
- Působnost a činnost Veřejného ochránce práv v oblasti diskriminace ve vzdělávání
- Lidská práva a jejich právní garance
PhDr. Milena Tichá, CSc.
- Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích
- Nezaměstnanost a její sociálně ekonomické aspekty
- Finanční produkty a jejich užití v každodenním životě
- Evropská unie – aktuální problémy
- Regionalizace světového hospodářství a její sociálně ekonomické důsledky
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
- Didaktika filosofie a etiky
- Autenticita v didaktice filosofie a SV;
- Akční výzkum v didaktice SV
- Reflexe přípravy budoucích učitelů OV a ZSV
- Sebezkušenostní dimenze pedagogické přípravy
- Transdidaktické inspirace didaktice společenských vět a mezioborové průniky oborových didaktik (např. průnik didaktiky společenských věd a dějepisu, výtvarné výchovy, matematiky)
- Didaktická analýza vybraného společenskovědního učiva a příprava realizace učební jednotky (nejlépe z oblasti filosofie, antropologie, psychologie)
- Smysluplné využití ICT ve výuce společenských věd
- Reflexe dopadů koronavirové krize na výuku SV
- Čas ve výchově a vzdělání