Po konzultaci s vedoucím práce lze téma pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovovalo studujícímu, který o něj projeví zájem.
Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
- Didaktická analýza a návrh výuky vybraného tematického celku Ov nebo ZSV na základě komparace pojetí v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech
- Didaktický návrh, realizace a reflexe výuky vybraného tematického celku výchovy k občanství se zaměřením na práci s dosavadními zkušenostmi žáků
- Didaktický návrh, realizace a reflexe výuky vybraného tematického celku výchovy k občanství nebo ZSV se zaměřením na průběžné hodnocení práce studentů
Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
- Moderní české myšlení (Kosík, Kalivoda, Machovec)
- Současné myšlení (Derrida, Foucault, Badiou, Ranciēre, Žižek)
- Patologie moderny (zvěcnění, technokracie, iracionalita, spektakularita)
- Postmoderní obraz světa (Lyotard, Deleuze, Jameson)
- Kritická teorie (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Habermas)
- Marxismus, neomarxismus, postmarxismus
- Teorie ideologie
- Moderna a mýty dvacátého století (fašismus, antisemitismus, stalinismus)
- Filosofie umění v moderním a postmoderním světě (Benjamin, Adorno, Jameson)
- Filosofie výchovy (kritická a postkritická pedagogika, Freire, bellhooks, McLaren, Zamojski, etc.)
- Alternativní systémy (konzervativní, komunitární, ekosocialistické)
PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
- Modernita/kolonialita v reflexi filosofie
- Postkolonialismus jako směr kritického myšlení
- Sociální teorie
- Obsahová analýza tisku
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
- Výzkum politické gramotnosti a občanské participace u žáků ZŠ
- Populární kultura ve výuce OV a ZSV
- Analýza vybraného tématu v učebnicích ZSV
- Didaktika filosofie
- Politická a sociální teorie sportu
Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
- O smyslu a významu filosofie pro humanitní vědy
- Výchova jako mezigenerační dialog
- Filosofické úvahy o smyslu lidského života
PhDr. Daniela Prokschová, Ph.D.
- Mladí lidé a politika
- Motivace k politické participaci
- Politické odcizení, politická apatie, důvody k neúčasti na politickém životě
- Média a politika
- Srovnání přístupů v různých médiích k politickým událostem
- Mediální vzdělávání (v ČR a zahraničí)
- Občanské vzdělávání
- Komparace vybraných aspektů občanského vzdělávání v ČR a zahraničí
- Nerovnosti ve vzdělávání (a jejich vliv na politickou participaci)
- Zapojení nových technologií do občanského vzdělávání
Mgr. David Rybák, Ph.D.
- Platón – témata podle vlastního zájmu a relevance
- Augustinus Aurelius – teologie milosti; problematika výchovy
- Descartova metafyzika
- Čeští hegeliáni (podle vlastního výběru: Augustin Smetana, Ignác Jan Hanuš, Karel Sabina
- Vybrané motivy a pojmy evropské tradice v jejích vnitřních proměnách: svět, idea, teorie, vzdělávání a výchova, lidství, svoboda podle vlastního zájmu a relevance
- Vybrané téma z religionistiky (z okruhu judaismu, křesťanství a islámu) podle vlastního zájmu a relevance
Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
V některých případech a po výslovném souhlasu školitele lze magisterské téma pojmout i jako bakalářskou práci a naopak.
- Česká škola očima ukrajinských přistěhovalců (Varianta tématu: Jak se daří integrovat ukrajinské studenty v českých školách)
- Proč nám vadí EU? Podoby a zdroje české euroskepse (Pozn.: Podle srovnávacích výzkumů se Češi dlouhodobě řadí ke spíše euroskeptickým národům v rámci EU; práce zkoumá příčiny, projevy a následky tohoto jevu.)
- Pijeme z téhož pramene? Odkud čerpá informace žactvo, odkud učitelstvo a jak se mohou potkat
- Jak dál s inkluzí? Současný stav a trendy ve školách
- Deetnizace, či reetnizace školy? Procesy související s výchovou k inkluzivnímu občanství
- Metodologický nacionalismus a kosmopolitismus ve výuce občanské výchovy
- Formování národního vědomí dnešní školou
- Jazyk a utváření skupinových identit v současné škole
- My a ti druzí: skupinová dynamika školní třídy
- Národ, vlastenectví a nacionalismus: pojetí Benedicta Andersona, Ernesta Gellnera a Miroslava Hrocha
- Spisovatel a sociologie: prozaické dílo Eduarda Louise z hlediska sociologie Pierra Bourdieu
PhDr. Josef Stracený, CSc.
- Vliv masmédií na politické myšlení a jednání občanů
- Vývoj (konkrétní) politické strany nebo politického hnutí v ČR, či jiné zemi (možnost volby časového úseku, možná komparace s jiným státem – dle studijní aprobace)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
- Analýza klíčových textů L. S. Vygotského významných pro učitelskou praxi
- Analýza klíčových textů J. Piageta významných pro učitelskou praxi
- Případová studie didaktické transformace výukové tématu v OV/ZSV (Od vědecké znalosti k pojmové struktuře spontánních pojmů žáka a zpět)
- J. Dewey a Laboratorní škola na Chicagské univerzitě
- Alternativní směry ve vzdělávání jako inspirace pro školy hlavního vzdělávacího proudu
- Srovnání tradičního způsobu vzdělávání se vzděláváním v programu Začít spolu
- Užití genetického konstruktivismus v oblasti OV/ZSV
Mgr. Zuzana Terry
- Skryté kurikulum ve výuce ZSV/OBN a/nebo mimo přímou pedagogickou činnost
- Pojetí národa a etnicity ve výuce v cizojazyčných základních škol a mimoškolních vzdělávacích institucí v ČR
- Stigma na střední škole
- Přechod dětí ukrajinských uprchlíků ze ZŠ na SŠ
PhDr. Milena Tichá, CSc.
- Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích
- Nezaměstnanost a její sociálně ekonomické aspekty
- Finanční produkty a jejich užití v každodenním životě
- Evropská unie – aktuální problémy
- Regionalizace světového hospodářství a její sociálně ekonomické důsledky