Témata diplomových prací pro školní rok 2021/2022

Po konzultaci s vedoucím práce lze téma pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovovalo studujícímu, který o něj projeví zájem.

Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.

  • Zjišťování naivních teorií žáků ZŠ k vybraným tématům společenskovědního učiva
  • Zjišťování folkových teorií studentů SŠ k vybraným tématům společenskovědního učiva (možnost výběru témat ekonomického, sociologického nebo politologického učiva)
  • Didaktické zpracování vybraných témat ekonomického, politologického nebo sociologického učiva občanské výchovy

Mgr. Michael Hauser, Ph.D.

  • Moderní české myšlení (Kosík, Kalivoda, Machovec)
  • Současné myšlení (Derrida, Foucault, Badiou, Ranciēre, Žižek)
  • Patologie moderny (zvěcnění, technokracie, iracionalita, spektakularita)
  • Postmoderní obraz světa (Lyotard, Deleuze, Jameson)
  • Kritická teorie (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Habermas)
  • Marxismus, neomarxismus, postmarxismus
  • Teorie ideologie
  • Moderna a mýty dvacátého století (fašismus, antisemitismus, stalinismus)
  • Filosofie umění v moderním a postmoderním světě (Benjamin, Adorno, Jameson)

Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.

  • Fenomenologie a dnešek
  • Problém těla a tělesnosti
  • Masaryk a jeho filosofie 

PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.                      

  • Modernita/kolonialita v reflexi filosofie
  • Postkolonialismus jako směr kritického myšlení
  • Sociální teorie
  • Obsahová analýza tisku

Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.

  • Dětství a dospělost ve filosofické reflexi
  • Filosofie dialogu a dialog ve filosofii
  • Komparace odlišných interpretací Platónovy filosofie
  • Krize výchovy a vzdělávání ve filosofické reflexi
  • Suspenzace etiky náboženstvím u Kierkegaarda

Mgr. David Rybák, Ph.D.

  • Platón – témata podle vlastního zájmu a relevance
  • Augustinus Aurelius – teologie milosti; problematika výchovy
  • Descartova metafyzika
  • Čeští hegeliáni (podle vlastního výběru: Augustin Smetana, Ignác Jan Hanuš, Karel Sabina
  • Vybrané motivy a pojmy evropské tradice v jejích vnitřních proměnách: svět, idea, teorie, vzdělávání a  výchova, lidství, svoboda podle vlastního zájmu a relevance
  • Vybrané téma z religionistiky (z okruhu judaismu, křesťanství a islámu) podle vlastního zájmu a relevance

Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.

  • Metodologický nacionalismus a kosmopolitismus ve výuce občanské výchovy
  • Spolu, či proti sobě? Komunikace na sociálních sítích v době covidu
  • Formování národního vědomí dnešní školou
  • Jazyk a utváření skupinových identit v současné škole
  • Mapování komunikačních kanálů ve školním prostředí
  • My a ti druzí: skupinová dynamika školní třídy
  • Etnicky nečeští čeští občané: Výchova k občanství
  • Jak učit o globalizaci v hodinách občanské výchovy
  • Koronavirus a komunikace: jak různé země (ne)zvládají epidemii
  • Dezinformace a jejich vliv na veřejný život
  • Národ, vlastenectví a nacionalismus: pojetí Benedicta Andersona, Ernesta Gellnera a Miroslava Hrocha

PhDr. Josef Stracený, CSc.

  • Vliv masmédií na politické myšlení a jednání občanů
  • Vývoj (konkrétní) politické strany nebo politického hnutí v ČR, či jiné zemi (možnost volby časového úseku, možná komparace s jiným státem – dle studijní aprobace)

Mgr. et Mgr. Jan Šmejkal

  • Působnost a činnost Veřejného ochránce práv v oblasti diskriminace ve vzdělávání
  • Lidská práva a jejich právní garance

PhDr. Milena Tichá, CSc.                                                                    

  • Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích
  • Nezaměstnanost a její sociálně ekonomické aspekty
  • Finanční produkty a jejich užití v každodenním životě
  • Evropská unie – aktuální problémy
  • Regionalizace světového hospodářství a její sociálně ekonomické důsledky

Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.

  • Didaktika filosofie a etiky
  • Autenticita v didaktice filosofie  a SV;
  • Akční výzkum v didaktice SV
  • Reflexe přípravy budoucích učitelů OV a ZSV
  • Sebezkušenostní dimenze pedagogické přípravy
  • Transdidaktické inspirace didaktice společenských vět a mezioborové průniky oborových didaktik (např. průnik didaktiky společenských věd a dějepisu, výtvarné výchovy, matematiky)
  • Didaktická analýza vybraného společenskovědního učiva a příprava realizace učební jednotky (nejlépe z oblasti filosofie, antropologie, psychologie)
  • Smysluplné využití ICT ve výuce společenských věd
  • Reflexe dopadů koronavirové krize na výuku SV
  • Čas ve výchově a vzdělání