Témata bakalářských prací pro školní rok 2021/2022

Po konzultaci s vedoucím práce lze téma pozměnit či zpřesnit tak, aby vyhovovalo studujícímu, který o něj projeví zájem.

Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.

  • Urbanizační vývoj pražských městských částí mimo historické centrum Prahy
  • Vybraná historická památka v kontextu kulturního a společenského života

Mgr. Michael Hauser, Ph.D.

  • Evropské osvícenství, romantismus a moderna (Rousseau, Kant, Nietzsche, Marx, Freud)
  • Pojem subjektu, rozumu, víry v evropském myšlení
  • Kritická teorie, postmoderní myšlení
  • Myslet revoluce (interpretace husitství, francouzské revoluce, říjnové revoluce aj.)

Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc

  • Patočka: Platón a Evropa
  • Aristoteles: Politika
  • Herakleitos: Zlomky

PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.

  • Vybrané téma kritická teorie třetí generace (Honneth, Fraser, McCarthy)
  • Sociologie globalizace
  • Sociologie politiky
  • Sociální teorie
  • Obsahová analýza tisku v oblasti rasismu či genderu

Doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.

  • Čas a dějiny ve filosofické reflexi
  • Význam hry pro život a poznání
  • Mýtus ve filosofické reflexi
  • Význam domova v životě člověka
  • K problematice svobody ve filosofii 20. století

Mgr. David Rybák, Ph.D.

  • Platón – témata podle vlastního zájmu a relevance
  • Augustinus Aurelius – teologie milosti; problematika výchovy
  • Descartova metafyzika
  • Čeští hegeliáni (podle vlastního výběru: Augustin Smetana, Ignác Jan Hanuš, Karel Sabina
  • Vybrané motivy a pojmy evropské tradice v jejích vnitřních proměnách: svět, idea, teorie, vzdělávání a  výchova, lidství, svoboda podle vlastního zájmu a relevance
  • Vybrané téma z religionistiky (z okruhu judaismu, křesťanství a islámu) podle vlastního zájmu a relevance

Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.

  • Patří mobil do školy? Porovnání českých a zahraničních zkušeností (Pozn.: Autor/ka práce by měla umět (stačí jen na pracovní úrovni) číst buď německy, nebo francouzsky, tak aby rozuměl(a) zahraniční literatuře k tématu.
  • Média a sociální vědomí: role médií při utváření současné sociality
  • K užitku či ke škodě? Využití komunikačních technologií v současné škole

PhDr. Josef Stracený, CSc.

  • Veřejná správa a samospráva – vývoj, stav, poslání
  • Srovnání Platónových spisů „Ústavy“ a „Zákonů“
  • Srovnání Platonových politických spisů a Aristelovy Politiky
  • Vývoj konkrétní politické strany nebo hnutí v ČR – možné i v jiném státě (dle studijní kombinace) možnost volby časového úseku

 Mgr. et Mgr. Jan Šmejkal

  • Právní postavení a působnost České školní inspekce
  • Právní normy jako nástroj regulace společnosti

PhDr. Milena Tichá, CSc.

  • Nezaměstnanost a její důsledky ve vybraném regionu
  • Konkurence a její projevy na trhu v ČR
  • Banky a jejich služby obyvatelstvu
  • Vybrané finanční produkty a možnosti a meze jejich užití
  • Hospodářský cyklus a současný svět

Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.

  • Idea univerzity a humanitní vzdělávání
  • Člověk, myšlení a řeč
  • Člověk, vzdělávání a technika
  • Teoretické předpoklady výchovy v myšlení českých myslitelů (např. Masaryk, Patočka, Palouš)
  • Filosofická reflexe vybraných pedagogických přístupů