Informace platí pro studenty, kteří vstoupili do 1. ročníku v roce 2017/2018 nebo později.
Didaktici Katedry občanské výchovy a filosofie vypisují v ZS 2020-2021 Pedagogickou praxi v zařízení pro volný čas (vyučují dr. Dvořáková a dr. Zicha)
V LS budou vypsány:
- Orientační praxe ve škole (vyučuje dr. Zicha)
- Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas (vyučují dr. Dvořáková a dr. Zicha)
Základní informace o výše uvedených praxích uveřejněné garanty předmětů (z KPG a KPPP) jsou dostupné v SISu. Specifika průběhu a konkretizované požadavky oborově laděných praxí formulované vyučujícími KOVF naleznete na stránkách KOVF pod výše uvedenými odkazy.
Základní inforamace o bakalářských praxích pro studenty 3. ročníku bakalářského studia ZSV
Součástí pedagogicko psychologické přípravy bakalářských programů (v rámci Společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku) je absolvování povinně volitelných kurzů pedagogické praxe, jejichž plnění studijní program doporučuje v 5. a 6. semestru studia (splnění jednoho kurzu: 2 kredity; limit skupiny: 4 kredity).
Výuku těchto předmětů primárně zajišťují Katedra pedagogiky (KPG) a Katedra preprimární a primární pedagogiky (KPPP). Na výuce výše uvedených předmětů se mohou (a nemusejí) podílet též další katedry, jež předměty negarantují, ale mohou realizovat jejich výuku ve spolupráci s garantujícími katedrami (KPG a KPPP).
Studijní program rozlišuje následující typy praxe (předměty) :
- Asistentská praxe ve škole (KPPP, Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.),
- Lektorská praxe (KPG, Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.),
- Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas (KPPP, Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.),
- Orientační praxe ve škole (KPG, Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D., KPG ).
DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE K REALIZACI PRAXÍ V BAKALÁŘSKÉM STUDIU
Zápis do předmětu: studenti si mohou volit, jestli chtějí praxi vykonávat pod příslušnou oborovou katedrou (pokud tento typ praxe otevírá) nebo jinou katedrou bez ohledu na obor, který studují.
Směrnice: pro realizace praxí jsou závazné směrnice. Na webu SPP https://pages.pedf.cuni.cz/spp/ jsou zveřejněné směrnice pro asistentskou a volnočasovou praxi, směrnice pro orientační a lektorskou praxi se připravují a budou zveřejněny co nejdřív.
Uznávání praxí: praxi nelze uznávat zpětně (tj. student může vykonávat praxi ve školách, zařízeních, kde už působí, na letních a příměstských táborech atd., ale praxi musí realizovat až po zápisu do předmětu, tedy v tomto ak. roce)
Praxe pro studenty, kteří mají prac. smlouvu ve škole/zařízení: student může po dohodě s garantem vykonávat praxe ve "svém" zařízení (netýká se orientační praxe)
Podíl přímé výuky ve všech typech praxí: 2 hodiny úvodní seminář, 2-4 hodiny závěrečný reflektivní seminář (dvouhodinový v případě menších studijních skupin), 18 – 22 h činnosti v zařízení (hospitační, pedagogické, asistenční).
Níže naleznete anotace jednotlových praxí:
Asistentská praxe ve škole | Cílem předmětu je seznámení se školním prostředím a obsahem práce učitele. Nedílnou a významnou součástí cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Smyslem asistentské praxe je vytvořit prostor pro mentorský typ spolupráce mezi zkušenými a budoucími pedagogy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Studenti dostanou systematickou možnost pracovat jako asistent pedagoga či asistent žáka. Získají tak možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince apod. Zároveň se studenti mohou podílet na práci asistenta pedagoga např. při organizaci přípravy žáků na přijímací zkoušky, různých soutěží, podílet se na práci se skupinou žáků apod. |
Lektorská praxe | Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v zařízeních, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového či profesního vzdělávání dospělých. Zejména se jedná o vzdělávací agentury, nestátní neziskové organizace a nejrůznější podniky. V průběhu praxe studenti pozorují práci lektorů, asistují jim a pomáhají připravovat a realizovat nejrůznější vzdělávací aktivity pro dospělé. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu. |
Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas | Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních a středních škol ve volnočasových zařízeních různorodého zaměření a charakteru. Nedílnou součástí cíle je možnost seznámit se s charakterem zájmů a potřeb žáků v době mimo vyučování, což studentům umožňuje zcitlivění pro porozumění charakteristikám a specifikům současného dětství a dospívání. Student získá možnost pracovat systematicky s žáky v oblasti organizování, vedení či asistování zájmových kroužků, skautských oddílů, sportovních klubů, vedení zájmových útvarů apod. Konkrétně to znamená, že studenti systematicky a pravidelně pracují se skupinou žáků ve vybrané oblasti volnočasové zájmové aktivity. Studentům umožňuje tato praxe získat zároveň znalosti a zkušenosti s organizováním, zajištěním a vedením zájmových, výchovně rekreačních aktivit a prohloubit tak praktické dovednosti v oblasti vedení žáků na úrovni základní a střední školy. Praxe je reflektována a studenti v jejím průběhu pořizují písemné záznamy o jejím průběhu. |
Orientační praxe ve škole | Cílem tohoto předmětu je podpořit zájem studentů o učitelské obory a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ a SŠ. Formou společných návštěv se studenti seznamují s reálnými podmínkami vybraných škol a školských zařízení, pozorují práci učitelů a dalších pedagogických pracovníků a účastní se besed s nimi. V průběhu jednoho týdne studenti navštíví různé stupně a typy škol: základní školu – 1. a 2. stupeň, školní družinu, různé typy středních škol, příp. i jiná školská zařízení. |