Specifikace požadavků na plnění volnočasové bakalářské praxe
Specifické požadavky katedry OVF navazují a rozvíjejí obecné požadavky formulované v SIS. Z nich zdůrazňujeme, že student/ka musí splnit podmínku minimálně 8 hodin přímé pedagogické činnosti ve zvolené instituci (Doporučujeme 12 hodin).
Náplň volnočasové praxe a výběr institucí, v nichž může praxe probíhat, musí být v souladu s charakterem předmětu (opět viz SIS). Studenti mohou využít instituce doporučené Střediskem praxe, instituce doporučené KOVF či jiné odpovídající instituce (jejichž volbu je však třeba konzultovat s vyučujícími předmětu). Zvolené instituce studenti oslovují sami a sami si domlouvají okolnosti realizace praxe. (Bližší informace podávají vyučující ústně na prvním setkání.)
Didaktici KOVF netrvají na těsné blízkosti tematiky volnočasové aktivity s oborovými vzdělávacími obsahy. V rámci plánování, reflexí a evaluací volnočasových činností však bude brán zřetel ke sféře občanských a sociálních kompetencí.
Specifika požadavků na plnění volnočasové bakalářské praxe
Předmět je zakončen pohovorem, jenž mívá obvykle podobu kolokvia. K závěrečnému pohovoru/kolokviu si student/ka přináší s sebou Portofolio z volnočasové praxe, jehož minimální součástí musí být následující položky:
a) Pedagogický deník (viz níže);
b) Přehled o realizované přímé pedagogické činnosti (podepsaný zastřešujícím pedagogem) s hodnocením od pedagoga zastřešující volnočasové organizace, který pedagogickou praxi studenta koordinuje a potvrzuje počet hodin.
Nepovinnou, avšak doporučenou součástí portfolia jsou další materiáli přibližující proběhlou praxi (např. učební materiály, přípravy apod.).
Pedagogický deník:
Podoba pedagogického deníku k této praxi není přesně strukturována a je na studentech, jak jej pojmou. Je však třeba vzít v potaz, že smyslem pedagogického deníku je zachytit okolnosti, charakter, průběh a význam praxe, ovšem (a to je důležité!) s ohledem na osobnostní a profesní rozvoj praktikujícího studenta/studentky. (V případě pedagogického deníku by tedy nemělo jít o suchopárnou deskripci praxe, jejímž jediným a posledním účelem je doložit splnění podmínek praxe pro potřeby získání zápočtu, nýbrž by mělo jít o ‚živý deník‘, který hovoří o podstatných událostech praxe a dosvědčuje osobnostní a profesní růst studentů a jejich schopnost promýšlet a reflektovat pedagogické situace a svá místa v oblasti výchovy a vzdělávání.)
Pedagogický deník by měl obsahovat následující body (jež nemusí být součástí deníku, jsou-li obsaženy v širším portfoliu):
- Představení instituce, v jejímž rámci probíhala praxe;
- Předběžná očekávání studenty/ky, případně jeho/její sebe-představení;
- Deníkové záznamy o průběhu (především) přímé výuky, kterým nechybí základní údaje identifikující výuku (např. datum, doba atd.) a informace umožňující studentovy rekonstruovat svoji zkušenost s touto výukou (významné okolnosti, činnosti apod.);
- Záznam o vybraných jednání se školícím pedagogem (Stačí např. zmínka s uvedením obsahu rozhovoru);
- Průběžné hodnocení obsažené napříč deníkovými záznamy (včetně např. pojmenovávání úspěchů, problémů apod.)
- Celkové hodnocení praxe a vlastního zpracovávání pedagogického deníku.
Doporučený termín splnění praxe ……..
Důležité odkazy:
- Základní informace o bakalářských praxích -http://pages.pedf.cuni.cz/spp/files/2019/09/Z%C3%A1kladn%C3%AD-informace-o-bakal%C3%A1%C5%99sk%C3%BDch-prax%C3%ADch-1.docx
- Nabídka praxe studentůmPedF UK Praha - https://pages.pedf.cuni.cz/spp/files/2019/08/Pedagogick%c3%a1-praxe-ve-volno%c4%8dasov%c3%bdch-za%c5%99%c3%adzen%c3%adch-%e2%80%93-nab%c3%addka-student%c5%afm.pdf
Na této stránce níže naleznete následující dokumenty:
Hlavička portfolia
Přehled o realizované přímé pedagogické činnosti a hodnocení